„A kiállítás társadalmi és gazdasági rendszerek peremvidékéről induló menekülőutakat követ, amelyek a személyes szabadság felé vezetve az öröm és a kiteljesedés lehetőségét kínálják. A művek kivételek elképzelését, kijáratok fellelést és a neo-liberális gazdaság sima felszínét megzavaró olyan stratégiákat mutatnak be, melyek a kelet európai munkások ellenállási módszereihez, így a fusizáshoz hasonlóak. A kortárs társadalmi és gazdasági rend és szabályrendszer kiskapui váratlan helyeken nyílnak: a szocialista ünnepeket megidéző festményeken vagy a kockázat társadalmába való belépés előtti idők játékainak szabadságáról szóló gondolatok mentén. A boldogság és az önbeteljesítés iránti vágy mellett a kiállításban kontrasztként jelenik meg az információs dömping okozta szellemi túlterheltség. Ugyanitt találkozhatunk olyan tudásformák felélesztésére tett kísérletekkel, melyek nem illeszkednek a kapitalizmus elveihez, valamint a gazdasági érdekektől független emberi kapcsolatok melletti állásfoglalással is.”
Az én munkám a „Tanulóévek – Új kezdet” címet viseli, és a következő összetevőkből áll: egy pult, sok liter bor és egy videó.
A kérdésfelvetés az, hogy van e esélye a gépek előtt ülő, szabadidő és munkaidő közötti különbséget nem ismerő fiatal és kevésbé fiatal nemzedékeknek (vagy személy szerint nekem) visszatérni az elemi dolgokhoz, van e esély megtanulni olyan tevékenységeket mint a borkészítés vagy a disznóvágás, házépítés, vadászat, halászat. És mindezeket nem úgy mint a borászok, a hentesek, vagy sport-vadászok és horgászok, hanem mint normális mindennapi emberek mindennapi tevékenysége.
Velem volt a videokamerám is, segítségül, hogy értsem meg ezt Lajos Bácsi saját rendszerét, illetve abból a nagyon kifinomult anyaghoz való értésből és tudásból lopjak el valamit, ha lehet.
Így született meg az utazó kiállításra ez a munka, melynek összetevői a több mint egy órás dokumentumfilm, a célbútor a céleszközökkel és kétszáz liter bor.
Jó volt a hangulat, kétségtelen.
A stáb új áldozat után nézett, és én meg figyelni kezdtem, hogy a pogácsázók hatáskörükön túllépve elkezdték használni az installáció olyan részeit melyről egyértelmű ép eszű ember számára hogy minimum rákérdezünk hogy igen-e?
De, mint tudjuk, a művészet szentélyében mindent szabad, a művészet a szabadság (áhh!), így nem szóltam közbe, hagytam, hogy az élet ásson utat magának.
Ásott: nem tudták kivárni azt hogy az üveg teljen meg rendesen, és a slagból kezdték csorgatni egyenesen a poharakba a nedűt. A nagy tolongásban persze elkezdtek a poharak törni, és folyt a nemzetközi elismertségre is esélyes produktum a galéria padlóján.
Itt károsult a szabadsághoz való idealisztikus viszonyom, megrökönyödve saját naivitásomon, hogy az emberek azok emberek, ordítani kezdtem: minden ki hagyja el a galéria ezen részét (és a végén: Köszönöm!)
Az elkövetők törölni kezdték a földet, egyre kínosabb lett minden.
- Ez harácsolás, dohogtam.
- Érted van mindez! - hallottam az utolsó egymás közötti replikát a csapatból.
Kollégák (lehet ezt a szót használni, vajon?) értetlenül néztek: most a két-három barom miatt miért kell nekik elhagyni ezt a jó helyszínt; emlékszem egy pár arcra, jaj.
(Bocsánat ezért, de kénytelen voltam véget vetni ennek...)
A többi munkáról majd a kritikusok írnak, az nem az én asztalom.
A kiállítás második állomása Lodzban, helyszín Muzeum Sztuki:
Tegnap (hétfő, három óra) voltam bent a galériában, és eléggé meglepődtem. A hétvégén több mint 5 liter elfogyott a borból. Nem tudom, hogy fog kitartani a kiállítás végéig ebben az iramban.
VálaszTörlésLehet, hogy egy privát party-t rendeztek a teremőrök? Majd olyan állapotba kerültek hogy nem is tudták helyrehozni az installációt? A jelek sajnos erre mutattak. Aki nem tud őrködni, ne menjen teremőrnek ;))
Legközelebb lehet, hogy olívaolajat fogok kiállítani. Extra virginét.
Az lassabban csúszik, tudtommal.
boroskóla ;))
VálaszTörlésteccik ez a hekk
http://loopholetohappiness.blogspot.com/
http://nol.hu/belfold/20110430-a_darabber-erzes
VálaszTörlés